De consumentenbond waarschuwde in maart 2019 al dat het manipuleren van reviews erg makkelijk is. Onlangs werd ook nog eens bekend dat het ook gemakkelijk is voor ondernemers om “nep”reviews te kopen bij speciale bedrijven. Kunnen we online reviews dan nog wel vertrouwen, met name die op social media waar alles al mooier lijkt dan dat het is? Reviews wegen zwaar mee bij beslissen tot aankoop Reviews kunnen gaan over zowel producten als diensten. Bedrijven kunnen ook aan klanten om reviews vragen. Zo krijg je na een online aankoop af en toe een mailtje met de vraag of je je aangeschafte product of dienst wil beoordelen. Helaas blijkt dus uit recent onderzoek dat niet elk bedrijf zo te werk gaat. Er zijn ook bedrijven die reviews inkopen voor Google en Facebook of andere social media kanalen bij speciale bedrijven. Volgens zo’n speciaal bedrijf kopen ondernemers soms recensies omdat ze last hebben van negatieve reviews die bijvoorbeeld zijn geschreven door concurrenten. Omdat negatieve reviews niet zomaar weggaan komen bedrijven dan in de verleiding om positieve review te kopen. Maar hoe weet je dan of zo’n review “nep” is? Tips om reviews te beoordelen op echtheid
Helemaal zeker weet je natuurlijk nooit of een review eerlijk en echt is. Trek daarom altijd je eigen plan. Zijn er veel positieve reviews en voel jij je er nog steeds niet goed bij? Ga dan ook niet over tot aankoop. Tegenwoordig lijkt op internet alles mooier dan dat het echt is.
|